טיול שבועי עם קובי פינקלר • מדברים אליכם בפרחים

    קובי פינקלר No Comments on טיול שבועי עם קובי פינקלר • מדברים אליכם בפרחים
    22:55
    04.05.24
    נתי קאליש No Comments on האדמו"ר מביאלא אושפז; "המצב קרוב לקריטי"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    גשמי הברכה הרבים שירדו השבוע ברחבי הארץ, העלו את מפלס הפריחה ומפלס המים בנחלי הארץ בצורה ניכרת. טיול ביערות ובמרחבים הפתוחים מגלה עולם של צבע, של פריחה בשלל צבעים וכמעט בכל מקום זרימת מים. עכשיו כשהחורף כמעט מפנה את מקומו לאביב מגיעה הפריחה לשיאה.

    ארץ ישראל התברכה בצמחייה מהעשירות והמגוונות בעולם. מספר מיני הצמחים בישראל עומד על כ- 2,500 מינים, יותר מאשר במדינות גדולות מישראל כבריטניה וגרמניה. יש כ- 150 מיני צמחים הגדלים רק בישראל, מספר יוצא דופן בהתחשב בגודלה הקטן של המדינה.

    אז חוץ מפריחת התורמוסים הכלניות והרקפות ,שפע של טיולי פריחות, עומדים לרשות המטייל הישראלי. חבר שחזר בשבוע שעבר מטיול בתאילנד סיפר כי רבים שם שאלו אותו "בעונה כזו אתה יוצא מישראל?" בכל רחבי הארץ הפריחה פורצת בשיא עוצמתה : ברמת הגולן ואזור הר מירון, ביער בארי, בדיונות ניצנים, נחל תבור וברמות מנשה. אפילו האזורים המדבריים מלאו בפריחת הטוריים המדבריים. יש אפילו טיול המשלב רכיבה על אופניים ופריחה ביער חדרה.

    אז להיכן אנו ממליצים ללכת השבוע? תלוי בפרח אותו אתם אוהבים לראות. סל מלוא הטנא (פרחים, בלי לקטוף) הכנו עבורכם.

    באזור ירושלים ,גולת הכותרת של השבוע היא ללא ספק גבעת הכלניות בגבעת התנ"ך. באזור הצפון , שמורת התורמוסים בנחלת תבור וביער מנשה.

    גבעת התנ"ך היא אחת מ 15 אתרי הטבע העירוניים המוכרזים בתוכנית המתאר של ירושלים, הניצבת בצמוד למתחם הרכבת הישן, בקצה מסילת הרכבת.

    לאתר טבע עירוני זה צורת כיפה, הכוללת ארבעה דונמים אחרונים ללא בניה במרכז העיר, והיא זיכרון קטן לנופיה הקדומים של ירושלים.

    על הכיפה עובר קו פרשת המים הארצי. חלק מטיפות הגשם היורדות עליה זורמות מזרחה לנחל קידרון, וחלקן מערבה, לנחל רפאים.

    בימים אלה מכוסה גבעת התנ"ך בפריחה מרהיבה של כלניות, ובשל גובהה הרב, מעל 700 מ', הכלניות ממשיכות לפרוח, בניגוד למרבדי הפריחה בנגב המערבי, שפריחתם מסתיימת בשל החום הפוקד את אזורנו בימים האחרונים. לכלניות מצטרפת גם פריחתה הצהובה של נורית ירושלים ושלל פרחי אביב.

    עם רדת החשיכה, נסגרות הכלניות על הגבעה, וממתינות בסבלנות לזריחה ולחום היום שיביא איתו חרקים מאביקים.

    הביקור באתר הטבע העירוני אינו כרוך בתשלום. המבקרים מתבקשים לדרוך בשבילים המסומנים ועל משטחי סלע בלבד, בכדי שכולם יוכלו ליהנות מהפריחה.
    עמיר בלבן, מומחה לטבע עירוני מהחברה להגנת הטבע מסביר שהדרך הטובה ביותר ליהנות מיופיין של הכלניות היא להתכופף ולראות אותן מקרוב, על רקע הר ציון והכנסייה הסקוטית. "מי שיקשיב טוב, מספר בלבן, איש החברה להגנת הטבע "יוכל לשמוע את זמרתה של הציפור חוגת ההרים, הנשמעת כקולו של חליל רועים עצוב, ומהווה מוזיקת רקע נהדרת ליופי של הפריחה".

    גבעות פארק מנשה ונחל תבור יוצרים בימים אלו מרבדי פריחה כחולים שהשולט בהם הוא התורמוס.

    בישראל גדלים 5 מיני בר, כאשר מיני תורמוס אחדים מבין 200 הפזורים ברחבי העולם תורבתו, הן בשל זרעיהם הניתנים לאכילה והן בשל ערכם כצמחי מספוא ובעיקר בשל יפי פרחיהם.

    לכל צמחי התורמוס עלים מאוצבעים ופרחיהם ערוכים באשכולות. הפרחים אינם מכילים צוף והדבורים פוקדות אותם כדי לאכול מן האבקה. מנגנון מיוחד מבטיח העברת האבקה מפרח לפרח. בשל כובד משקלה של הדבורה נפלטת אבקתו של הפרח ונצמדת לגוף הדבורה. לאחר שזו עפה לדרכה שב הפרח למצבו המקורי.

    תורמוס ההרים, כחול העלים, הוא רק אחד מחמישה מיני הבר.

    מרבדי פריחה נוספים במורדות הרי טורען ובהרי הגליל התחתון.

    רקפות, פורחות גם הן בריכוזים גדולים. מומלץ במיוחד לבקר בגבעת הרקפות המפורסמת (ליד קיבוץ גלעד שברמות מנשה), בכל אזור רמת הנדיב שמדרום לזכרון יעקב וביער בית קשת שבאזור התבור. כר נפלא של רקפות מצוי בכניסה למושב צלפון בכביש רמלה- בית שמש.

    ולקינוח משהו שלא רבים שמעו עליו . אלו הם הטוריים המדבריים. פרח סגלגל, מדהים ביופיו, שניתן לראותו בצידי הדרכים, החל מצומת הערבה ועד נחל פארן וכן במסלולים שונים באזור. אז מה עוד צריך כדי ליהנות מיפי ארצנו?
    דליה,רקפות,פסיפלורה,דג בכפר 013

    כלנית

    נחל תבור 013

    אדר א תשסה

    רקפות



    0 תגובות